jueves, 30 de enero de 2014

MATTER

Today we are going to start a new unit MATTER.

First to get to know more about Matter we are going to watch this video:

Where can we find matter in the universe?
Everywhere because everything is made of matter

What are tiny particles called that matter is made of?
Atoms

Then, we are going to visit this webpage:

MatterMatter


An element is matter which consists of only one type of atom.
A compound is matter which consists of more than one kind of atom.

TYPES OF MATTER

 Are made up of a single type  of element or compound.

 Are made up of several pure substances.
PROPERTIES OF MATTER

General properties: All matter has general properties like mass and volume.


Characteristic properties: Properties like odour, colour, shininness and density are characteristic.




miércoles, 29 de enero de 2014

Ponencia Marqués de Santillana (Carrión de los Condes). Bilingüismo y TIC: Una receta creativa.

La tarde del miércoles 5 de febrero de 2014 la pasaremos con nuestros compañeros y profesores de la Sección Bilingüe del Colegio Marqués de Santillana de Carrión de los Condes (Palencia). 

Nuestra intención es que conozcáis un poco el trabajo que llevamos a cabo en la Sección Bilingüe de nuestro colegio y guiaros en el diseño de actividades de Literacy. Esperemos sea una experiencia provechosa para todos.

Aquí os dejamos la presentación para que podáis consultar todo con más tranquilidad. 

¡GRACIAS POR CONTAR CON NOSOTROS!


Evaluation Mind Maps about Nutrition (Unit 5-Science)

With this post you are going to evaluate your partner's videos and popplets following the rubric and answering to this questionaire.




When you finish reading the rubric and you have everything clear about your mind, you can start watching your partners video and answering the questions to evaluate it. IT IS VERY IMPORTANT TO HAVE CLEAR WHAT YOU HAVE TO LOOK FOR AND WHAT ARE THE CRITERIA FOR EVALUATION.


You will send your evaluation through this Google Form. DON'T FORGET TO CLICK ON SUBMIT AT THE END.


To write the comments, you have to follow this pattern:
  • REDACCIÓN EN KIDBLOG: Tienes … porque…
  • ORGANIZACIÓN EN EL MIND MAP: Tienes … porque…
  • ESTRUCTURA DEL TEXTO: Tienes … porque…
  • ORTOGRAFÍA: Tienes … porque…
  • TÉCNICA GRAMATICAL Y TIEMPOS VERBALES: Tienes … porque…
  • VOZ Y RITMO: Tienes … porque…

Mind maps about Nutrition (Science Unit 5)

Utilizando las TICs para repasar, una vez terminada la unidad sobre LOS VERTEBRADOS, la Nutriciónel Sistema Digestivo,  el sistema respiratorio y excretor,  la Circulación Sanguínea,  trabajamos como siempre, realizamos nuestro mapa conceptual con Popplet.




Después los alumnos graban su explicación con la aplicación Screencast-O-Matic. 



Publican su entrada en su Portfolio Personal creado dentro de los blogs personales de Kidblog.



Y nos lo envían para poder corregirlo a través de la red social educativa de Edmodo.
Estos son los trabajos de los alumnos de esta unidad. 


lunes, 27 de enero de 2014

Teaching Phonics (14th group of sounds)

The fourteenth group of sounds is formed by:  


-OO -OO

Although we have flaschards to support our lessons. With this video you will learn the fourteenth group of sounds. 



The following words can help us to start reading words with these sounds. Remember it will be easier if we use dots and arches. 

GOOD, WOOD, WOOL, SOOT, FOOT, HOOD, BOOK, TOOK, LOOK, ZOO, COOL, POOL, FOOD, MOON, ROOT, SOON, BOOT, ROOF, ROOM, TOOL.


I Saw a Monster (Final Task - English - Unit 3)

OBJETIVOS DE LA ACTIVIDAD (Siguiendo Currículo Educación Primaria Castilla y León - Real Decreto 40/2007 de 3 de mayo):
Al final de esta actividad el alumno será capaz de:
  • Producir una conversación de forma autónoma basada  en las estructuras previamente trabajadas (Past simple questions).
  • Crear varios textos descriptivos mediante la interpretación de una obra creada por ellos mismos. 
  • Utilizar las TIC para la búsqueda de información y para la creación del producto final a llevar a cabo en la tarea. 
  • Reflexionar sobre su propio aprendizaje y organización del trabajo utilizando técnicas de autocorrección y evaluación. 
ENFOQUE COMPETENCIAL. 


  • Competencia Lingüísitica:
    • El alumno será capaz de:
      • Escribir varios textos descriptivos basándose en la imagen creada por ellos mismos. 
      • Utilizar los códigos de comunicación para conversar solicitando información.
  • Competencia Digital y tratamiento de la información:
    • El alumno será capaz de:
      • Dominar y aplicar a diferentes situaciones y contextos diferentes lenguajes: visual, icónico, textual, gráfico, etc...
      • Generar producciones serias, responsables y creativas.
      • Comenzar a identificar estrategias a utilizar para resolver situaciones y problemas con el software y el hardware utilizado.
  • Competencia Cultural y Artísitica:
    • El alumno será capaz de:
      • Poner en funcionamiento la iniciativa, la imaginación y la creatividad para expresarse mediante códigos artísticos.
  • Competencia de Aprender a Aprender:
    • El alumno será capaz de:
      • Organizar el trabajo planteándose metas a corto, medio y largo plazo. 
      • Plantear actividades y organizar los tiempos.
  • Competencia de Autonomía e Iniciativa Personal.
    • El alumno será capaz de:
      • Tener una actitud positiva al cambio.

I SAW A MONSTER
We are going to do a project in the unit 3.
 We are going to make a presentation in gdocs like this.


    You have to make a presentation with 8 slides.
  1. Title of your presentation.
    • Insert the title.
    • Name and Year
    • School's logo.
    • Your monster's picture.
  2. Insert monster's picture.
    • Monster's name.
    • Monster's picture.
  3. Monster information file.
  4. Describe the monster.
    • Description.
      • Minimum five sentences.
  5. Monster's daily routine.
    • Minimum six questions and their answers.
  6. Where were you ...?
    • Insert the video which you are answering the questions.
  7. What was HER or HIS father like?
    • Minimun five sentences which you are answering this question.
  8. Farewell.
Don't forget you to embed your presentation in a new post in kidblog. 
You could find an example in this link: http://kidblog.org/Y5ASANGREGORIO/juliansanzmamolar/my-monster/ 
Remember the tags: colsangregorio, redxxi, I saw a monster, English Y5.
After send me the URL's post to EDMODO by asignament.

EVALUATION

The final score will be up to 100 points.
56 points will be given by teachers. (Using this rubric)


28 points will be given by self evaluation. 
(Using the rubric and the self-evaluation target)
16 points will be given by your peer, remember you should achieve an agrement between you. 
(Focusing on the points given to you in the following document)


Tutoría: Dia de la Paz 2014

Como cada año llegando final de Enero, dedicamos una jornada a reflexionar sobre la PAZ, sobre cómo nosotros somos o no constructores de PAZ

Esta jornada se denomina el DÍA ESCOLAR DE LA PAZ Y LA NO VIOLENCIA y se celebra el 30 de enero, conmemorando así la muerte de GANDHI en 1948. 

Este año en el colegio se ha decidido que nuestra clase de 5ºB realicemos un manifiesto acerca de un tema en concreto. A través de estos vídeos me vamos a descubrir cual es el tema. 



Para comenzar a debatir en clase y poder hablar este tema con nuestros compañeros vamos a comenzar por  una rutina de pensamiento en ME-note. La rutina de pensamiento se llama VEO - PIENSO - ME PREGUNTO. 

En esta rutina vamos a dibujar una tabla con tres columnas en nuestro cuaderno de pensamiento y en la columna de VEO: colocaré palabras relacionadas con el vídeo que acabamos de visionar. PIENSO: Aquello que pienso acerca del tema que estamos viendo. ME PREGUNTO: Qué preguntas surge cuando ves estos vídeos. 


En clase debatimos sobre este tema:
  • ¿Qué es? ¿Qué significa?
  • ¿Donde se da?
  • ¿Qué consecuencias tiene? ¿En qué medida dificulta alcanzar la paz?
  • ¿Podemos hacer algo nosotros ante este problema? ¿Qué queremos?
Generamos nuestro manifiesto. En grupos de tres generemos un comentario en este PADLET con el siguiente formato
  • DENUNCIAMOS (tema asignado y sus consecuencias. 2 ó 3 renglones)
  • QUEREMOS / APOYAMOS / PROCLAMAMOS / NOS COMPROMETEMOS (2 ó 3 renglones que expresen un deseo o compromiso para alcanzar la paz en este tema)




Para finalizar tendremos que elaborar uno común cogiendo ideas entre todos y poder enviárselo a Kike.



miércoles, 22 de enero de 2014

PAST SIMPLE (Regular and Irregular)

We are going to focus our attention in the PAST SIMPLE TENSE of regular and irregular verbs.

We use the past for talking:

  • An action finished in the past.
  • Past habits. 

LET'S WATCH THIS VIDEO, WITH A SONG ABOUT THE PAST. 





DOING THESE ACTIVITIES YOU CAN PRATICE WHAT YOU HAVE LEARNT. Remember if you don't practices you won't get it. 







ENJOY AND LEARN

martes, 21 de enero de 2014

Publicaciones en blogs colaborativos.

A lo largo de estos años he ido escribiendo diferentes publicaciones acerca de mis experiencias y trabajos en el aula en los diferentes blogs colaborativos que me lo han permitido. 

Desde aquí darles las gracias a todos estas plataformas por la oportunidad y también a compañeros que me han ayudado en el desarrollo de estas experiencias, como @julisanzmamolar, @mjgs, @londones....


Acerca del PROYECTO MICOLÓGICO: "I want to be a good mycologist"


  1. Experiencias TIC en Castilla y León: 



   En el Colegio San Gregorio de Aguilar de Campoo en Palencia: I want to be a good mycologist (Proyecto micológico)

Acerca del PROYECTO: "English Speaking Countries"

  1. En la Nube TIC:     


English Speaking Countries

2. En el Blog de TIC en Lenguas Extranjeras del INTEF: 


 English Speaking Countries


MI DÍA A DÍA EN EL AULA: 

1. Blog The ESL Times:






2. Blog de Recursos Educativos Abiertos para AICLE: 






3.Blog Día Europeo de las Lenguas:




Día Europea de las Lenguas en el Colegio San Gregorio (Aguilar de Campoo) (03/10/13)

3.Grupo de profesores de lengua en Cero en Conducta:


4.El blog de Experiencias TIC en Castilla y León:

5. Proyectos de lectura y europeos (Un sitio más de Blogs de Noticias de Uso Didáctico):



6. Blog de la Fundación Telefónica: Explorador de Innovación Educativa.


7. Blog VEOQUIJOTE:




  • Semana del Libro 2015 - Don Quijote (Colegio San Gregorio, Aguilar de Campoo)  (28/04/15)

  • 8. ODITE: Observatorio de Innovación Tecnológica y Educativa:


  • AICLE: de la teoría a la práctica. (27/04/15)



  • BLOGS EN LOS QUE SE NOS HA CITADO:

    1. Stop and Learn English. Blog de María Jesús García San Martín (@mjsg) 




    2. ICT for reading and writing promotion 






    lunes, 20 de enero de 2014

    Teaching Phonics (13th Group of Sounds)

    The thirteenth group of sounds is formed by:  


    Although we have flaschards to support our lessons. With this video you will learn the thirteenth group of sounds. 


    The following words can help us to start reading words with these sounds. Remember it will be easier if we use dots and arches. 

    EURO, EUROPE, NEW, FLEW, STEW, DREW, JUNE, PURE, USE, TUNE

    PAST OF THE VERB TO BE: Was / Were

    This time we are going to learn the past, in particular the PAST SIMPLE OF VERB TO BE.

    It has got two form for SINGULAR:  WAS  and for PLURAL:  WERE

    HERE YOU HAVE A GRAMMAR LESSON ABOUT THIS, SO YOU CAN LEARN A BIT MORE:


    LET'S DO SOME GRAMMAR ACTIVITIES TO PRACTISE THE GRAMMAR:







    ENJOY AND LEARN





    viernes, 17 de enero de 2014

    THE FOUNTAIN OF STRAVINSKY IN PARIS

    Today we are not going to learn about a picture or a famous painter as we did the previous weeks. There is another kind of art which is the SCULPTURE. Sculpture is when the artwork is on 3D.

    Our famous artists today are two:


    JEAN  TINGUELY
    It was SWISS



    NIKI DE SAINT PHALLE
    It was FRENCH

    They did a kind of art which is calle KINETIC ART
    It is said art and sculptures in movement.

    Let's have a look about THE FOUNTAIN OF STRAVINSKY. With this video you will understand what KINETIC ART means:


    This fountain is in Paris. It has got 16 sculptures in movement with water. And they are very colorful.

    In our worksheet today we are going to focus our atention in one of the scultures. Let's make a puzzle to discover it. 


    What do you think this sculpture represents?


    preview6 pieceThe fountain of stravinsky



    jueves, 16 de enero de 2014

    BLOOD CIRCULATION

    The previous days we have been learning about NUTRITION, the DIGESTIVE SYSTEM, the RESPIRATORY SYSTEM and the EXCRETORY SYSTEM.
    Today it's time to find out the CIRCULATORY SYSTEM and the BLOOD CIRCULATION.



    CIRCULATORY SYSTEM

    Circulation is the movement of blood through the circulatory system.

    To get to know more we are going to watch these videos:




    Our heart moves blood through the body.
    It never stops beating.

    BLOOD VESSELS are tubes which transport blood through the circulatory system.


    What is the name of the blood vessels which carry blood away from the heart?
    What is the name of the blood vessels which carry blood into the heart?
    What is the name of tiny blood vessels which connect arteries to veins?


    BLOOD CIRCULATION


    There are two circulatory systems:
    PULMONARY CIRCULATION
    SYSTEMIC CIRCULATION

    Can you describe each one?

    To get to know the answer we are going to watch this video:





    To review everything do these activities: