viernes, 28 de abril de 2017

BYON (Bring Your Own News) 36ª noticia gracias a Lorenzo Medina

Continuando con nuestro proyecto "Bring Your Own News ", hoy 28 de abril de 2017 analizaremos esta noticia gracias a Lorenzo Medina.


Noticia tomada de El Mundo, 25 de abril de 2017


Para analizar esta noticia vamos a utilizar la RUTINA DE PENSAMIENTO: El semáforo


Ahora lee la noticia con calma y detenimiento.  Trata de entender todo lo que en ella cuenta, y si bien no lo entiendes, trata de ampliar la información en la red o con aquellas personas que puedan ayudarte. 

Una vez leída la noticia tendrás que completar la rutina de pensamiento. Para ella en el verde deberás de redactar aquello que entiendes perfectamente de la Noticia. En rojo aquello que no entiendes de ninguna manera y en amarillo o naranja alguna cuestión que necesites un poco de ayuda para terminar de comprenderla.

Es el momento de completar la rutina de pensamiento en el Padlet que se encuentra a continuación. Te pedimos que además de recoger todas tus reflexiones contestes a la pregunta: ¿Cuál consideras, de las funciones que conoces o te han contado, que es la más difícil que han de llevar a cabo la Policía Nacional?


Hecho con Padlet

miércoles, 26 de abril de 2017

Project: Physics in our daily life.

FUNDAMENTACION LEGISLATIVA DEL PROYECTO SEGÚN DECRETO 26/2016, de 21 de julio, por la que se establece el currículo y se regula la implantación, evaluación y desarrollo de la educación primaria en la Comunidad de Castilla y León.

Curso 5º de EP, Área Ciencias de la Naturaleza, bloque 5 La tecnología, objetos y máquinas. 

CONTENIDOS:

  • Máquinas y aparatos. Tipos de máquinas. Utilidad y ejemplos en la vida cotidiana.
  • Tratamiento de textos. Búsqueda guiada de información en la red. Control del tiempo y uso responsable de las tecnologías de la información y la comunicación.

CRITERIOS DE EVALUACIÓN:

  1. Conocer los componentes y los principios básicos que rigen máquinas y aparatos diferenciando y enunciando ejemplos de máquinas simples de uso frecuente.
  2. Emplear estrategias de búsqueda y selección de información en la red.


ESTÁNDARES EVALUABLES: 
1.1. Identifica diferentes tipos de máquinas, y las clasifica según el número de piezas, la manera de accionarlas, y la acción que realizan. 
1.2. Observa, identifica y describe algunos de los componentes de las máquinas. 
1.3. Observa e identifica alguna de las aplicaciones de las máquinas y aparatos, y su utilidad para facilitar las actividades humanas.

4.1. Efectúa búsquedas guiadas de información en la red. 
4.2. Conoce y aplica estrategias de acceso y trabajo en Internet. 
4.3. Utiliza algunos recursos a su alcance proporcionados por las tecnologías de la información para comunicarse y colaborar.
4.4. Usa de manera autónoma el tratamiento de textos (ajuste de página, inserción de ilustraciones o notas, etc.)

COMPETENCIAS CLAVE:
  • Competencia en comunicación lingüística
    • Al finalizar el proyecto el alumno será capaz de exponer oralmente el funcionamiento de una máquina simple usando los conectores, el vocabulario y la estructura apropiada.
  • Competencia digital.
    • Al finalizar el proyecto el alumno será capaz de exponer toda la información y su aprendizaje a través de diferentes herramientas web.
  • Aprender a aprender. 
    • Al finalizar el proyecto el alumno será capaz de elaborar un mapa mental con los contenidos del proyecto, así como reflexionar sobre su aprendizaje y el camino seguido a través de su diario de aprendizaje. 
  • Sentido de iniciativa y espíritu emprendedor. 
    • Al finalizar el proyecto el alumno será capaz de trabajar en equipo con independencia del role que tenga, estableciendo objetivos a corto y medio plazo. 
  • Competencia matemática y competencias básicas en ciencia y tecnología. 
    • Al finalizar el proyecto el alumno será capaz de expresar su aprendizaje sobre la máquinas de forma científica. 

Let's start the topic with a COOPERATIVE LEARNING TECHNIQUE: "Listener's requests"




Let's start with a new Natural Science topic. This time we will learn about SIMPLE MACHINES. We will start with a video and a THINKING ROUTINE: Generate, Sort, Connect and Elaborate. 


VISUAL THINKING: Following the routine at the end each group should have a mind map in which everybody has connected the idea. Using the basis of all of the we are going to create a big one the whole class together. This will be the guide for this project. 


Once you have created the mind map we are going to learn definitions and concrete things about each simple machine. 

THE LEVER:
A lever is a rigid bar which is balanced on a point the fulcrum. We usus to transmite force. We apply the force to the end of the lever and we move the load which is at the other end.

Depende on where we place the force and the load we can have three different kind of levers. 
Lever (PSF)  Pearson Scott Foresman  Public Domain



  • Class 1 lever.
  • Class 2 lever.
  • Class 3 lever.














THE WHEEL:
A wheel is a circular object that rotates around a central axle. Wheels make object roll and the are some of the most important machines in our lives. 

THE INCLINED PLANE
The ramp is a simple machine called an inclined plane. We use inclined planes to raise or lower objects with less force. 


THE SCREW

If we roll an inclined plane around a cylinder or axis we make a screw. We use screws to fix pieces together when we make furniture or other things. 






THE WEDGE
If we joing two inclened planes we get a wedge. We used wedges in many machines or tools to separate two objects when we apply a force. It forms part of axes, knives, etc..


THE PULLEY: 
A pulley is a wheel with a channel which guides a rope. When we pull the rope, the object rises. We use the pulleys in lifts. 



VISUAL THINKING: Once your teacher has finish to explain you exactly what each simple machine is as a group you are going to complete the class mind map. Let's make a picture about each simple machine in a small piece of paper. Then you will stick it in the class mind map. 


Here you have some games to review your learning. They will be very useful for the tasks you have to do later.
After learning concepts and definitions it would be good to apply everything to our real life and it is time for: LEARNING BY DOING. In the following presentation you will discover how to fix your learning. There are three tasks. 




 Send to your teacher through Microsoft Classroom. 



ASSESMENT

Rubric - Teacher's assement 60% of the final mark


Self assement target 20% of the final mark


Peer's  assement  20% of the final mark



BYON (Bring Your Own News) 35ª noticia gracias a Javier Figueredo


Continuando con nuestro proyecto "Bring Your Own News ", hoy 26 de abril de 2017 analizaremos esta noticia gracias a Javier Figueredo.



Noticia tomada de El Mundo, el 25 de abril de 2016
Para analizar esta noticia vamos a utilizar la RUTINA DE PENSAMIENTO: Antes pensaba.......... Ahora pienso



Comienza la rutina de pensamiento, leyendo exclusivamente el titular de la noticia. Y una vez realizado esa parte completa la primera parte de la noticia Antes pensaba........ reflejando aquellas ideas que te vienen a la cabeza al pensar en el titular. 

Ahora lee la noticia con calma y detenimiento.  Trata de entender todo lo que en ella cuenta, y si bien no lo entiendes, trata de ampliar la información en la red o con aquellas personas que puedan ayudarte. 

Una vez leída la noticia tendrás que completar la segunda parte de la rutina de pensamiento, completa la frase Ahora pienso.....  recogiendo las ideas que han llegado a tu mente tras la lectura de la noticia. 

Es el momento de completar la rutina de pensamiento en el Padlet que se encuentra a continuación. Te pedimos que además de recoger todas tus reflexiones contestes a la pregunta: Desde tu opinión, ¿crees que es correcto enseñar a los niños a de forma muy correcta y educada compartan sus juguetes cuando ellos realmente consideran?



Hecho con Padlet

viernes, 21 de abril de 2017

Booktuber y Huertos Literarios (4ª entrega de 5ºA)

Hemos comenzado un nuevo proyecto "Booktuber Channel" y los "Huertos Literarios", y aquí tenemos los primeros productos generados por los alumnos de 5ºA y que ellos han publicado en sus portafolios digitales.



 Esperamos que disfrutéis con ellos. 


Jaime Malanda

Ahora llega el momento de elaborar los códigos QR para pegar en nuestros libros. A partir de ahora los libros pasarán a formar parte del Huerto Literario de 5º de EP en la Biblioteca. Para la realización de los mismos vamos a utilizar la web: Unitag.

jueves, 20 de abril de 2017

A challenge about structures.

Today we are going to work with our hands the topic of stuctures. First of all I want you to remind the definition of a structure, let's share it with you cooperative group. 



Now we are going to know which the material for this challenge will be:

20 Spaguetti

A gummy
Webandi, Osos gummiCC0 Dominio Público

Sellotape

Chenspec, Sellotape, CC BY-SA 3.0

AIM OF THE CHALLENGE: Create the highest structure to support the gummy.

TIME: 20 minutes. 

PROCESS TIPS: 

  • You have to work in groups. 
  • You have some paper to do some kind of prototype in case you need it. 
  • At the end of the process the group who get the highest structure can eat the gummies of the other teams. 
  • At the end of the work, you have to upload a picture of the structure and the whole group into the following Padlet. (use your webcam to take it) 

Hecho con Padlet



DO YOUR BEST!!!!

BYON (Bring Your Own News) 34ª noticia gracias a Nacho Fernández


Continuando con nuestro proyecto "Bring Your Own News ", hoy 20 de abril de 2017 analizaremos esta noticia gracias a Nacho Fernández.

Noticia tomada de El País, el 19 de abril de 2019


Para analizar esta noticia vamos a utilizar la RUTINA DE PENSAMIENTO: Positivo - Negativo - Interesante


Ahora lee la noticia con calma y detenimiento.  Trata de entender todo lo que en ella cuenta, y si bien no lo entiendes, trata de ampliar la información en la red o con aquellas personas que puedan ayudarte. 

Una vez hayas terminado de entender la noticia es el momento de llevar a cabo la rutina de pensamiento que te proponemos. Recoge en un párrafo aquello que te parece positivo de la noticia, haz lo mismo con aquello que para ti es negativo y por último con aquello que consideras interesante.  


Es el momento de completar la rutina de pensamiento en el Padlet que se encuentra a continuación. Te pedimos que además de recoger todas tus reflexiones contestes a la pregunta: ¿Qué aspectos recomendarías mejorar a los guionistas de Los Simpson?

  
Hecho con Padlet

martes, 18 de abril de 2017

eTwinning Task: "A radio programme"

GENERAL AIM OF THE TASK:

Create a radio programme with an interview and a broadcast from a sport center.

PROCESS:

We strongly suggest to you the following steps in order for your group to success:


STEP 1: Distribute the roles in your group. Make sure everybody has understood their role and the aim of this task.


STEP 2: Open the Learning Diary for this task. IMPORTANT: It is a new document, only about this task and the same of the whole task. Let's share it with your mates and your teacher. And remember you have to complete everyday. 


STEP 3: Using the cooperative learning technique you will read the rubric and decide in your group:
  • What does a good final product look like?
  • Which things are important for a good radio programme?


We are going to use the Cooperative Learning Technique: Let's Spin the sheet. 


STEP 4: Let's prepare the interview, you are going to decide a famous person to interview, You will ask him or her:
  • 3 questions about personal data.
  • 3 questions about his or her likes and dislikes
  • 3 questions you want to know.
You should prepare the questions and the answers, and then your teacher will check it for you. 

TIPS: You can have a look at page 143 for grammar tips and the following photo to remind how to write down a question


STEP 5: Let's imagine you are a sport journalism and you are going to report what's taking place in the sport center. You are there with 10 of your class mates and you have to describe what they are doing now with 10 sentences. 


TIPS: You can have a look at page 144 for grammar tips and to the following photo to remind how to write down a sentences using present continuous. 




STEP 6: Create the Script of your radio programme in a Power Point Presentation.  The following one could be an example for you. And then you should upload the presentation into the Office Mix.  


STEP 7: Let's look for a tune to your radio programe. You will use it at the begining, to separate both parts of the programme and to conclude.



STEP 8: It would be time to record your radio programe . 
To record we are going to use Audacity:



to host the podcast we are going to use the tool: SoundCloud.



STEP 9: Prepare your final post in your Digital Portfolio. Remember it should have different parts:
  • Hello, I'm........
  • These are the final products for the task.................... This task is part of our eTwinning project 'Mass Media in our daily life'.
  • In this presentation we have prepare the script for the radio programme.
  • EMBED THE PRESENTATION.
  • And finally here you can listen to our Radio Programme.
  • EMBED THE PODCAST.
  • Bye, bye I hope you liked it.
Remember you have to use the tags: 
  • Colsangregorio.
  • Red XXI
  • English
  • Year 5
  • eTwinning
Here you have an example to help you with the final design. 




STEP 10:  Sent to your teacher through Microsoft Classroom. 



ASSESSMENT

    Teacher's assesment (60% of the final mark) Maximum 36 points


Self-assesment (20% of the final mark) Maximum 36 points



Peer evaluation (20% of the final mark) Maximum 24 points

lunes, 17 de abril de 2017

Structures ( Year 5, Natural Science)

What is a structure?

A structure is a group of elements which can support weight. There are two kinds of structures:

  • Natural structures: The skeleton.
  • Artificial structures: A shelf. 

The resistant of the structure depends on the material and the shape. 

Let's think on different structures you can have around you in your daily life. We are going to do it using a Cooperative Learning Technique: Let's spin the sheet. Think on one structure: the name of it and a picture. Use your notebooks so at the end each member of the group will have the four different structures. In the following presentation you will know how to work with this technique.




BRIDGES
Let's have a look to the following video, along it you will have some questions to answer it. 
It will be an assesment tool, but for that you have to register on EDpuzzle. To join your class you can use Edmodo user and password. We have created two classes, enter the code to join them:



Bridges are structures that can support very large forces. They can support:
  • Their own weight.
  • The movement caused of the wind and the cars.
There are different kinds of bridges depending the structure:
  • Bridges made up of arches, usually done by stones.
  • Girder bridges made up by triangular parts. They can be very long bridges.

  • Suspension brigde, upside-down arch with cables. 

Let's investigate a bit about famous bridges. You will choose one bridge and investigate some date you will post in the following padlet. 
  • Photo.
  • Name and place.
  • Architect and the year it was built.
  • Kind of bridge and materials.
We are going to work in cooperative groups so each role will have mission to do.
  • Leader: Distribute which part each person will investigate. 
  • Scribe: Check all the information is complete before uploading into the padlet.
  • Recorder: Write down everybody information into the padlet.
  • Time Keeper: Be sure everybody does the task in 15 minutes.

Hecho con Padlet